fbpx

Na temat nabiału krąży wiele opinii bardziej lub mniej prawdziwych. Jedno z najbardziej znanych haseł: „pij mleko, będziesz wielki” słyszał chyba każdy. W mediach koncerny prześcigają się w reklamowaniu fit jogurtów czy serków, opowiadając przy tym o ich niezwykłym smaku i zdrowotnych właściwościach. Ile w tym wszystkim prawdy?

Czym jest mleko?

Zacznijmy od tego, że mleko jest idealnym pokarmem dla… cieląt. Tak samo jak mleko matki jest najlepsze dla niemowlaka. Co ciekawe człowiek jako jedyny przedstawiciel ssaków pije mleko obcego gatunku! Czy ktoś widział, żeby krowa piła mleko kozy lub na odwrót? No właśnie. Mleko jest  świetnym źródłem energii i elementów budulcowych, niezbędnych do wzrostu młodych ssaków, które to nie mają jeszcze zębów, by jeść normalny pokarm. Mleko matki nie jest obojętnym źródłem węglowodanów, białek czy tłuszczy, chociaż zawiera je w dużych ilościach.  Zawiera również wiele hormonów,  czy substancje bioaktywne rozwijające układ immunologiczny niemowlaka.

Jak już wspomniałem mleko zawiera duże ilości białka, a dwie główne ich kategorie to kazeina i serwatka. Kazeina stanowi 80% całego białka mleka i pełni funkcję elementów budulcowych, które cielęta mogą strawić i zmienić w mięśnie, tkankę łączną, skórę, włosy, a nawet część kości i zębów.  Kazeina pod względem strukturalnym przypomina gluten. Oznacza to, że wpływa na przepuszczalność jelit oraz może wywoływać choroby autoimmunologiczne. Kazeina ma również właściwości uczulające, co może objawiać się problemami skórnymi, trądzikiem czy zaburzeniami układu trawiennego. Natomiast serwatka to mieszanina wielu rodzajów mniejszych białek i hormonów, w tym immunoglobuliny, insuliny, insulino podobnego czynnika wzrostu 1 (IGF-1),  estrogenów i innych czynników wzrostu. Mleko to pokarm bardzo insulinogeniczny, co oznacza, że  połączenie laktozy (cukier mleczny) i białek serwatki uwalnia duże ilości insuliny.

Ostatnim składnikiem mleka, o którym należy wspomnieć jest właśnie laktoza. Mimo, że nie występuje w mleku w dużej ilości, a inne produkty mleczne zawierają jej jeszcze mniej w wyniku przetwarzania, to duża część populacji….zwyczajnie jej nie trawi. Na skutek złej tolerancji  laktozy mogą wystąpić wzdęcia i zaburzenia żołądkowo-jelitowe.

Zły nabiał

Mając świadomość co zawiera mleko krowie, których produktów powinniśmy unikać? Na pewno mleko pasteryzowane, słynne UHT  powinniśmy omijać szerokim łukiem. Proces pasteryzowania zabija wszystko co w miarę dobre w mleku, tak więc takie mleko to nic innego jak tzw „zupa z trupa”. Oznacza to również, że wszystkie jej przetwory takie jak jogurty, kefiry czy białe serki są również bezwartościowe, a dodatkowo,  aby nadać produktowi smak dodaje się cukier lub inne substancje słodzące czy zagęszczające.

Natomiast najgorszym nabiałowym produktem są przetwory na bazie odtłuszczonego mleka w proszku. Niestety, ciągle wśród wielu z nas panuje przekonanie, że tłuszcz jest zły i to on powoduje problemy z nadwagą czy układem krążenia. Wykorzystując to koncerny spożywcze prześcigają się w produkowaniu fit jogurtów czy serków zero, które to nie zawierają tłuszczu i dzięki temu mają być zdrowsze i dietetyczne. Tak więc zamiast zdrowego tłuszczu, który w naturze występuje w nabiale, dostajemy sztucznie przetworzony produkt bez niego, ale z dodatkiem cukru, konserwantów, substancji słodzących i zagęszczających i innego syfu, który obdarzy go uzależniającym do siebie smakiem.

Dobry nabiał

Istnieją jednak produkty nabiałowe, które możemy śmiało jeść. Jednym z nich jest masło klarowane, które dzięki procesowi klarowania nie zawiera kazeiny, natomiast jest bogate w zdrowe tłuszcze nasycone, świetnie nadające się do smażenia czy pieczenia. Kolejnym produktem, który jest godny polecenia są tłuste śmietany.  Nie zawierają praktycznie kazeiny oraz laktozy, a duża zawartość tłuszczy czyni je świetną przekąską lub dodatkiem do potraw. Ostatnim produktem, który według mnie można  spożywać to długo dojrzewające sery podpuszczkowe. Właśnie dzięki podpuszczce – enzymowi, który pomaga strawić kazeinę, stają się pełnowartościowym pokarmem dla człowieka.

Na pewno możemy włożyć między bajki powtarzane w telewizji historie o mleku i wapniu oraz mocnych kościach i zdrowych zębach. Dużo lepszym źródłem przyswajalnego wapnia są dla nas jajka, warzywa, mięso, ryby i niektóre orzechy. Nabiał przemysłowy stał się zaraz obok pszenicy, najbardziej dochodowym produktem spożywczym, przez co jego jakość zeszła na drugi plan.

Zawsze jednak pamiętajmy, żeby czytać etykiety produktów, które wybieramy ze sklepowej półki. Omijajmy te z pochodzenia z pasteryzowanego lub odtłuszczonego mleka, z konserwantami czy innymi dziwnie brzmiącymi nazwami substancji.

Tagi: , ,

3 thoughts on “Czy nabiał jest zdrowy?”

    • Ania
    • posted on 28 listopada 2016

    Czyli jeśli mleko to to prosto od krowy?

      • mateusz
      • posted on 2 grudnia 2016

      Jeżeli już chcemy napić się mleka to tak, takie prosto od krowy to dużo lepsza opcja niż te sklepowe

  1. Pingback: Czy rzeczywiście tłuszcz tuczy? - Mister Holister

Komentarze są wyłączone.

Comment