fbpx

Czy kawa jest szkodliwa?

Codziennie rano wiele milionów ludzi zaczyna swój dzień od kubka kawy. Jest to jeden z najpopularniejszych napojów na świecie. Niestety w głowach wielu z nas zakorzeniło się wiele mitów dotyczących „małej czarnej”. Najczęściej powtarzane stwierdzenia to, że kawa podnosi mocno ciśnienie, powoduje mocne bicie serca, odwadnia oraz wypłukuje duże zasoby magnezu. Czy naprawdę powinniśmy bać się kawy?

Skąd się wzięła zła opinia o kawie?

Podobnie jak w wielu innych przypadków z kłamliwych reklam suplementów. Firmy suplementacyjne i farmaceutyczne  wyczuły koniunkturę i zaczęła się lawina oskarżeń dotyczących szkodliwości picia czarnego napoju. A wszystko po to by namieszać nam w głowie i sprzedać swój „cudowny” produkt. Prawda jest taka, że w wielu badaniach i opracowaniach naukowych kawa uważana jest za ważne źródło magnezu w diecie! Mocne espresso zawiera ok. 50 miligramów tego pierwiastka czyli tyle ile 40 dekagramów zielonej sałaty, 30 gramów gorzkiej czekolady czy 250 gramów ziemniaków.  Nie oznacza to, że powinniśmy rezygnować z warzyw na rzecz kawy, lecz zacząć traktować ją jako dobre źródło magnezu.

Najpopularniejsze mity

Kolejny mit mówi, że picie kawy wypłukuje magnez z naszego organizmu. Rzeczywiście spożywanie kofeiny zwiększa wydalanie magnezu wraz z moczem, natomiast jest to niewiele więcej niż połowa zawartego w kawie magnezu, tak więc bilans i tak jest dodatni.

Czy kawa sprzyja nadciśnieniu? Wiele milinów ludzi choruje na ową chorobę, a duża większość nie zdaje sobie nawet z tego sprawy. Jest wiele czynników wpływających na rozwój nadciśnienia w tym otyłość, stosowanie niektórych leków w tym NLPZ, tabletki antykoncepcyjne oraz wszelkiego rodzaju używki. I to właśnie w głównej mierze one powodują rozwój nadciśnienia. Łatwo zauważyć, że kawa dla większości z nas to po prostu dobra wymówka, żeby zapalić papierosa, czy zjeść ulubione ciasteczka. To tu upatrywałbym winowajce schorzenia jakim jest nadciśnienie, a nie w kawie.

Odwadnianie, a kawa. Zachowanie równowagi płynów w organizmie jest bardzo ważne dla naszego zdrowia. W społeczeństwie panuje przekonanie, że kawa powoduje utratę dużej ilości wody i dlatego powinniśmy jej unikać. Rzeczywiście kawa jako antagonista receptorów adenozyny zmniejsza wchłanianie zwrotne sodu przez nerki. Jednak dotyczy to osób nie pijących na co dzień kawy, które przyjmą kofeinę w dużej dawce. Jeśli pijemy regularnie kawę, powstanie tolerancja w stosunku tego jej efektu działania.

Podsumowanie

Nie powinniśmy bać się kawy, ponieważ w rozsądnych dawkach może przynieść nam więcej korzyści niż minusów. Natomiast osoby, których organizm metabolizuje kawę bardzo wolno powinny od niej stronić. Pamiętajmy, że wszystko w nadmiarze szkodzi, szczególne jeżeli jest to kawa pita co 2-3 godziny z dodatkiem cukru i mleka. Gdy czujemy się wiecznie ospali i zmęczeniu dostarczanie dużej ilości kofeiny nie będzie dobrym rozwiązaniem. W takim wypadku trzeba zacząć szukać przyczyny gdzie indziej zamiast wypijać 5 filiżankę ulubionej „małej czarnej”.

 

Mateusz Kępski

Pasjonat sportu, doradca żywieniowy oraz certyfikowany trener personalny.


Na co dzień pomaga zapracowanym osobom w realizowaniu ich celów na treningach personalnych, które prowadzi na terenie Trójmiasta.

Jego misją jest pomoc początkującym osobom odnaleźć się w świecie treningu, tak by w jak najszybszy i najefektywniejszy sposób osiągnęli swoje zamierzone cele.

Najpopularniejsze artykuły na blogu

Czy trzeba ćwiczyć i obcinać kalorie żeby schudnąć?

Pierwszą zmianą w życiu większości rozpoczynających odchudzanie jest dodanie aktywności fizycznej w ciągu dnia jak np. bieganie czy jazda na rowerze. Jeśli komukolwiek zadamy pytanie: „Co zrobić, żeby schudnąć?” – lwia część odpowie: „Więcej się ruszać!”. Czy tak jest naprawdę?

Czy trening do upadku mięśniowego jest najlepszy?

To zdanie jest powtarzane jak mantra, przez większość bywalców siłowni. “Nie doszedłeś do upadku mięśniowego! Jak chcesz urosnąć jeśli nie wyczerpujesz mięśni do końca?”. To typowe stwierdzenia, które codziennie słyszy się w siłowniach. Czy jest w tym, choć ziarnko prawdy?

zgaga i refluks

Co z tą zgagą?

Jeżeli zapytamy się przeciętnego Kowalskiego, co powoduje zgagę, refluks czy wrzody to prawdopodobnie powie, że „nadkwasota żołądka”. Mało tego! Powie, że: „aby ją wyleczyć należy jak najszybciej łyknąć Ranigast!”. Niestety, ale zarówno ta diagnoza jak i zalecenie są najpewniej błędne. Co więc powoduje te dość częste żołądkowe dolegliwości? Przyjrzyjmy się sprawie.

Call Now Button

Odbierz bezpłatny plan treningowy

Podaj swoje dane kontaktowe i otrzymaj 4 tygodniowy plan dla początkujących do wykonania w domu