fbpx

Jak się rozgrzewać przed treningiem

Rozgrzewka jest elementem treningu, który ma nas do niego przygotować. Dobra rozgrzewka ma za zadanie zmaksymalizować nasz trening. Wiele osób nie wykonuje jej wcale, tylko przechodzi do głównych ćwiczeń albo wykonuje ją bezmyślnie. A wystarczy ok10min, aby wyciągnąć z treningu dużo więcej, dodatkowo przeciwdziałając kontuzjom.

Kluczowe elementy rozgrzewki

  • podniesienie temperatury ciała
  • przygotować nasze ciało do poruszania się w pełnych zakresach ruchu
  • przygotować układ nerwowy do wytężonej pracy

To są trzy podstawowe rzeczy, które chcemy zrobić na naszej rozgrzewce. Do punktu pierwszego możesz użyć ergometru wioślarskiego lub narciarskiego, rowerka stacjonarnego albo airbike. Nie jestem fanem chodzenia po bieżni czy schodach ruchomych, gdyż moim zdaniem aktywność na tych maszynach jest zbyt mała i wymagająca. Od 3 do 5min w wolnym tempie na początek będzie wystarczające,

Moja metoda rozgrzewkowa opiera się na ćwiczeniach, nazwijmy je gimnastycznych, które mają spowodować, że będziesz ruszać swoimi mięśniami w pełnym zakresie ich ruchomości. Dzięki temu przygotujesz swoje ciało do bardziej wzmożonej pracy (mięsień elastyczny jest silniejszy) oraz urozmaicisz swój trening. Aby rozgrzewka przynosiła zamierzony efekt, powinna być wykonywana systematycznie, dlatego też powinna być urozmaicona. Wiem, że są osoby, dla których to nie jest istotne i np. mogą jeść te samo śniadanie przez kilka lat codziennie. Niemniej jednak większość szybko się nudzi więc żeby tak nie było warto zmieniać ćwiczenia co jakiś czas. Dodatkowo dzięki dużej gamie ćwiczeń, których można używać do takiej rozgrzewki, uczysz się nowych ruchów więc stajesz się sprawniejszy.

Ostatni kluczowy element możesz również wykonać na wcześniej podanych przeze mnie sprzętach, tylko tym razem zrób to żwawo i dynamicznie. Minuta mocnego wiosłowania czy pedałowania z pewnością rozgrzeje Twój układ nerwowy.

Pamiętaj jednak, że nie ma idealnej rozgrzewki dla każdego. Większość z nas ma inne potrzeby, inne możliwości czy inny poziom zaawansowania i będzie potrzebował innych ćwiczeń. Eksperymentuj z ćwiczeniami. Wybieraj te, które sprawiają Ci trudność, przy których czujesz rozciąganie i które poprawiają Twoją sprawność.

Przykładowe ćwiczenia rozgrzewkowe

Poniżej znajdziesz kilka ćwiczeń, które możesz wykorzystać w swojej rozgrzewce.

Jeśli chcesz przenieść swój trening na wyższy poziom i zobaczyć jak wygląda pełna rozgrzewka w moich planach oraz sam trening sprawdź moją ofertę.

Mateusz

Mateusz Kępski

Pasjonat sportu, doradca żywieniowy oraz certyfikowany trener personalny.


Na co dzień pomaga zapracowanym osobom w realizowaniu ich celów na treningach personalnych, które prowadzi na terenie Trójmiasta.

Jego misją jest pomoc początkującym osobom odnaleźć się w świecie treningu, tak by w jak najszybszy i najefektywniejszy sposób osiągnęli swoje zamierzone cele.

Najpopularniejsze artykuły na blogu

Czy trzeba ćwiczyć i obcinać kalorie żeby schudnąć?

Pierwszą zmianą w życiu większości rozpoczynających odchudzanie jest dodanie aktywności fizycznej w ciągu dnia jak np. bieganie czy jazda na rowerze. Jeśli komukolwiek zadamy pytanie: „Co zrobić, żeby schudnąć?” – lwia część odpowie: „Więcej się ruszać!”. Czy tak jest naprawdę?

Czy trening do upadku mięśniowego jest najlepszy?

To zdanie jest powtarzane jak mantra, przez większość bywalców siłowni. “Nie doszedłeś do upadku mięśniowego! Jak chcesz urosnąć jeśli nie wyczerpujesz mięśni do końca?”. To typowe stwierdzenia, które codziennie słyszy się w siłowniach. Czy jest w tym, choć ziarnko prawdy?

zgaga i refluks

Co z tą zgagą?

Jeżeli zapytamy się przeciętnego Kowalskiego, co powoduje zgagę, refluks czy wrzody to prawdopodobnie powie, że „nadkwasota żołądka”. Mało tego! Powie, że: „aby ją wyleczyć należy jak najszybciej łyknąć Ranigast!”. Niestety, ale zarówno ta diagnoza jak i zalecenie są najpewniej błędne. Co więc powoduje te dość częste żołądkowe dolegliwości? Przyjrzyjmy się sprawie.

Odbierz bezpłatny plan treningowy

Podaj swoje dane kontaktowe i otrzymaj 4 tygodniowy plan dla początkujących do wykonania w domu


Call Now Button