fbpx

Mobilność – czy rzeczywiście jest taka ważna?

Mobilność ruchowa to cecha, którą wraz z biegiem czasu ludzkość zaczyna powoli zatracać. Coraz więcej z nas większość dnia spędza w pozycji siedzącej – czy to w pracy, czy to w aucie, czy po prostu odpoczywając po całym dniu. Efektem tego są przykrócone i pospinane mięśnie, zmniejszony zakres ruchu w stawach, zaburzone wzorce ruchowe oraz bóle pleców i szyi. Największy problem zaczyna się, gdy taka właśnie osoba pójdzie pierwszy raz na siłownię i zacznie robić ćwiczenia z obciążeniem w pozycji, w której jej ciało nie znajdowało się przez długi czas albo nawet nigdy! Od czego zatem zacząć poprawianie naszej sylwetki? 

Mechanika stawu

Zawsze pierwszy trening z kimś nowym zaczynam od poprawnej techniki ćwiczeń. Najpierw stwierdzam, gdzie podopieczny robi błędy i udzielając kilku rad próbujemy je wyeliminować. Kiedy okazuje się, że kontrola nad ruchem nie jest przyczyną problemu jasne jest, że musi chodzić o ograniczony zakres ruchu. Na pierwszy ogień zawsze idą stawy, ponieważ ustawienie ich w prawidłowej pozycji często od razu daje spory efekt. Gdy np. spędzasz dużo czasu przy biurku w zgarbionej pozycji, Twoje barki będą skręcone do wewnątrz, mięśnie klatki piersiowej mocno się przykurczą, co ograniczy ruch w stawie, a z czasem przysporzy dolegliwości bólowych. W takim przypadku należy ustawić bark w swojej prawidłowej pozycji, dzięki czemu zwiększy to zakres ruchu oraz poprawi stan tkanek.

Powierzchnie ślizgowe

Prawidłowa praca naszych mięśni zależna jest od wszystkiego, co je otacza- czyli skóry, ścięgien i nerwów. Jeśli relacja miedzy nimi jest zaburzona, zaczynają się problemy z pełnym zakresem ruchu. Wyobraźcie sobie robić przysiady w za ciasnych jeansach. Ciężko prawda? Jeśli skóra nie przemieszcza się swobodnie po naszych mięśniach to zaczyna sztywnieć i zachowywać się jak za ciasne spodnie. Dlatego kolejnym elementem w drodze do poprawienia mobilności jest własnie rolowanie. Odklejenie skóry i tkanek łącznych od mięśni przywróci sprawność i elastyczność zbitych tkanek. Pamiętajcie, że źle działające powierzchnie ślizgowe prowadzą to sporych problemów i zwykłe rozciąganie w takim wypadku nic nie pomoże.

Aktywna praca mięśni

Sposoby wykorzystywane do przywracania dynamiki pracy mięśni przypominają zwykłe rozciąganie. Niemniej jednak nie jest to zwykłe rozciągnięcie mięśnia do końcowego zakresu ruchu i czekanie na zmianę na lepsze. Jest to aktywna praca mięśnia poprzez napinanie go w końcowym zakresie, co wydłuża tkanki  i przywraca zdolność mięśnia do normalnego skurczu. Ważne jest, aby pracować na napiętym mięśniu, dzięki czemu zwiększy to jego elastyczność i gibkość. W tej metodzie istotną rolę odgrywa pozycja w jakiej będziemy mobilizować sztywne miejsca. Jeśli masz problem w dolnej części przysiadu, wybierz ćwiczenia, które przypominają ową pozycję.

Podsumowanie

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z treningiem oporowym, nie jesteś pewien swojej techniki lub odczuwasz ból w plecach albo barkach zdecydowanie powinieneś sprawdzić wraz z trenerem lub fizjoterapeutą czy twoje wzorce ruchowe są prawidłowe. Czym wcześniej wykryjemy nasze słabe punkty i zaczniemy nad nimi pracować, tym mniej problemów zdrowotnych będziemy mieć w przyszłości.

Mateusz Kępski

Pasjonat sportu, doradca żywieniowy oraz certyfikowany trener personalny.


Na co dzień pomaga zapracowanym osobom w realizowaniu ich celów na treningach personalnych, które prowadzi na terenie Trójmiasta.

Jego misją jest pomoc początkującym osobom odnaleźć się w świecie treningu, tak by w jak najszybszy i najefektywniejszy sposób osiągnęli swoje zamierzone cele.

Najpopularniejsze artykuły na blogu

Czy trzeba ćwiczyć i obcinać kalorie żeby schudnąć?

Pierwszą zmianą w życiu większości rozpoczynających odchudzanie jest dodanie aktywności fizycznej w ciągu dnia jak np. bieganie czy jazda na rowerze. Jeśli komukolwiek zadamy pytanie: „Co zrobić, żeby schudnąć?” – lwia część odpowie: „Więcej się ruszać!”. Czy tak jest naprawdę?

Czy trening do upadku mięśniowego jest najlepszy?

To zdanie jest powtarzane jak mantra, przez większość bywalców siłowni. “Nie doszedłeś do upadku mięśniowego! Jak chcesz urosnąć jeśli nie wyczerpujesz mięśni do końca?”. To typowe stwierdzenia, które codziennie słyszy się w siłowniach. Czy jest w tym, choć ziarnko prawdy?

zgaga i refluks

Co z tą zgagą?

Jeżeli zapytamy się przeciętnego Kowalskiego, co powoduje zgagę, refluks czy wrzody to prawdopodobnie powie, że „nadkwasota żołądka”. Mało tego! Powie, że: „aby ją wyleczyć należy jak najszybciej łyknąć Ranigast!”. Niestety, ale zarówno ta diagnoza jak i zalecenie są najpewniej błędne. Co więc powoduje te dość częste żołądkowe dolegliwości? Przyjrzyjmy się sprawie.

Call Now Button

Odbierz bezpłatny plan treningowy

Podaj swoje dane kontaktowe i otrzymaj 4 tygodniowy plan dla początkujących do wykonania w domu